söndag 6 september 2015

Gröna stjärnor och älgar - Nu är vi igång!

Dags för första passet.....

Dagen D är här.... Nu ska vi börja. Skräck, ångest, förväntansfull, glad och minst sagt lite nervös!
Gustaf meddelar oss att dagens pass blir ett lugnt uppvärmningspass för att vi ska få öva lite teknik och även se vad vi går för... Börjar med rodd (aldrig provat detta innan ) Gustaf säger att vi ska ta det lugnt för det kommer bli jobbigt ändå, påtalade även att det inte var någon tävling mellan mig och Johan.... ELLER HUR!!!
Redan efter dessa tre minuter och femtioåtta sekunder så ser jag gröna stjärnor och undrar vart fan ska jag spy? (men jag vann!)
Sen kom de "lätta" övningarna, blev ju "bara" kramp i båda baksida lår....
Avslutningen blev crosstrainern... Utnämner den redan nu till HELVETESMASKINEN!!!

Summa summarum: Svettigt, jobbigt, smärta men också så jäkla kul! Första träningen som ska leda till ett bättre liv är avklarad och jag är så jäkla nöjd med mig själv!

//Sven


Även denna resa till MotionsHuset hade en känsla av skräckblandad förtjusning... Nu var det på riktigt, nu börjar det, nu ska det bli av... Alla resor har en start, det är ju givet, men på alla resor behöver man inte bära med sig 30 kilo extra bagage... ;)
Gustaf välkomnar oss och går igenom vad vi ska göra, han säger att vi hinner bara 50 minuter ikväll för han ska med tåget, Sven säger då, snäll (dum) som han är att han kan åka med oss till stationen. Bra idé Sven nu får vi 70 minuter istället för 50, det blir nog lättare....
Startade med "älgen" (hade hört talas om denna och sett den framför mig som ett tortyrredskap) för att värma upp. Kändes ganska ok efter ett par minuter, kändes inspirerande.
Vi gick sedan vidare till roddmaskinen, där vi skulle köra 1000 m så snabbt som möjligt, pfff lätt som en plätt tänkte jag, börjar i bra tempo, för bra tempo, börjar värka en del i muskler efter 300 m, efter 600 m har jag blodsmak, efter 800 m har jag tunnelseende, frågar efter papperskorg om jag skulle behöva spy, efter 900 m känner jag alla hjärtslag i fötterna (är det normalt?) efter 1000 m och en tid på 4,04 minuter kliver jag av maskinen, tråcklar ur boxershortsen som vid detta laget sitter som en tanga i arslet och får beröm för en bra tid (Sven slog mig med 5 sekunder, helt övertygad om att han fuskade... )
Vidare till bålträning (bålträning har jag gjort i många år, men då mest på Sangria och groggblandning) detta var något helt annat, jobbigt som satan och intressant.
Gustaf gick igenom hur vi ska träna rätt, och det var många saker han berättade om som var helt nya för mig när det gäller träning, detta kan ju bero på att senast jag tränade var Gustav Vasa gick omkring i kortbrallorna.
Efter ett antal övningar med squats (stavning vettefan?) bålträning, axlar och mer bålträning skulle vi avsluta på älgen.(Crosstrainern)
Ett program sattes igång där vi skulle hyfsat tempo och när några gula pluppar släcktes skulle vi dra på utav helvete för att sedan gå ner i tempo igen.
Kändes bra i början, efter ca 5 minuter var jag så slut i kroppen och skallen att jag var tvungen att kliva av, med en känsla i kroppen av misslyckande i skallen så sa Gustaf att det inte var meningen att vi skulle klara av hela tiden på programmet ändå.... Din jävel tänkte jag... ;)
Nu är vi igång!
#nukörvi

//Johan



1 kommentar: